גוגל, בינג, או יהוו בואו להכיר סיפור היסטוריה של מנועי החיפוש.
רשת האינטרנט הוקמה במטרה לשמור מידע בצורה מבוזרת ולא מרוכזת, כך שבמקרה של התקפה או קריסה במקום מסוים, לא יאבד מידע כה רב, הרבה לפני שחשבו בכל על מנועי חיפוש.
ההתחלה של האינטרנט
בתחילת הדרך להקמת רשת האינטרנט נוצרה בעיה והיא חוסר קיום ממשק אחיד.
זה יאפשר גישה נוחה וקלה לקבצים המאוחסנים במחשבים השונים המחוברים לרשת.
הגישה לקבצים מקוונים, הייתה משימה שהורכבה משני שלבים הכוללים תוכנות התחברות ממחשב למחשב (TELNET) ותוכנות FTP.
זאת לשם העתקת קבצים ממחשב למחשב.
לרוב המוחלט של משתמש המחשב לא היה קיים הידע ו/או היכולת להפעיל תוכנות אלו בהתחשב ביכולות הגישה למחשבים באותה תקופה.
כל אחזור של קובץ מרשת האינטרנט, דרש ידיעה מראש של פרטים רבים דוגמא: כתובת IP למחשב אליו ניגשים, סיסמאות והרשאות התחברות, שם נתיב התיקה ועוד.
איך עכשיו אפשר לאתר באינטרנט את כל האתרים ללא מנועי חיפוש?
כלי איתור קבצים ומידע, פותחו בשנות ה 90 על ידי צוותי מחקר רבים באוניברסיטאות בעולם.
הם החלו להיות זמינים לבעלי נגישות לרשת האינטרנט כאשר בתקופה זו השתמשו ברשת בעיקר אנשי מחקר ואקדמיה, מדענים וסוכנויות ממשלתיות.
רשת האינטרנט וחיפוש מידע ב- WEB
מול אינטרס הציבור לחופש מידע, ניצבת מציאות טכנולוגית שבה המידע מאורגן באופן כה כאוטי, עד שניתן לכנות אותו Information Entropy [7].
טים ברנרס-לי (Tim Berners-Lee) מהנדס תוכנה, פיתח תוכנה אשר הפכה לפרוטוקול האינטרנט של ימינו .
ברנרס-לי יצר גישה נוחה וקלה לקבצים המאוחסנים במחשבים השונים המחוברים לרשת האינטרנט וזאת באמצעות פיתוח מערכת בעלת ממשק אחיד, אשר אליה יכולים להתחבר מחשבים בכל רחבי העולם המתקשרים בפרוטוקול אחיד HTTP -Hypertext Transfer Protocol.
פרוטוקול זה מבוסס על טכניקת ההיפרטקסט וקישוריות בין דפי WEB.
תופעת אימוץ ה”ווב” הפכה לגורפת בכל העולם.
שני אירועים מרכזיים תרמו לסיפור היסטוריה של מנועי החיפוש:
האחד הוא התפתחות הדפדפנים הגראפיים (כמו אלה המוכרים לנו כיום).
אשר אפשרו שילוב בין טקסט לתמונה בחלון אחד והפכו לראשונה את התצוגה של חומר אינטרנטי לאטרקטיבית במיוחד.
השני הוא העברת “השליטה” על האינטרנט ממשרד המדע האמריקאי לסקטור הפרטי, כך שכל אחד, פרט או חברה, יכולים היו להקים אתר באינטרנט.
עד מהרה התגלה הכוח העצום של הווב והעסקים החלו לשגשג.
הווב הצליח מאוד בשל ממשקו הפשוט ובשל אופיו הביזורי, אולם הטבע הביזורי יצר בעיה: בשל חוסר ממונה על הווב, זה גדל במהירות וללא כל רשימה מסודרת של השרתים שנוספו לו ותוכנם. דבר זה הקשה מאוד על איתור מידע חיוני ברשת.
בכל העולם התפתחו מדריכי אתרים של בעלי אתרים אשר ריכזו קישורים לאתרים אחרים, אך קצב הגידול באינטרנט היה עצום.
דבר זה גרם למדריכי האתרים להיות בלתי רלוונטיים או אובייקטיבים עבור המחפשים.
מנועי חיפוש בימינו
כך התפתחו מנעוי חיפוש ברשת, בעידן האינטרנט הנוכחי קיימים ברשת מספר רב של מנועי חיפוש כלליים, אשר מספקים מידי יום תשובות ומידע לשאילתות רבות של גולשים מכל רחבי העולם, בכל השפות ובכל התחומים בהם קיים מידע ברשת.
כמו כן, נוצרו מגוון מנועי חיפוש המשרתים נישות ממוקדות דוגמת חיפוש וידאו (youtube), חיפוש תמונות (flicker.com) ועוד.
מנועי חיפוש פופולאריים
גוגל Google – מנוע החיפוש הנפוץ בעולם השולט על 86% מתעבורת החיפושים בעולם. מנוע זה מספק תשובות למגוון שאילתות מידי יום .
גוגל מנוע חיפוש המאפשר שליחת שאילתות יותר מ 100 שפות, כאשר בכל שפה תוצאות החיפוש שונות וממוקדות. קידום אתרים בגוגל מאפשר להגיע ללקוחות באופן מדוייק במנוע חיפוש זה.
יהוו Yahoo– מדריך אתרים ותיק אשר פיתח מנוע חיפוש משל עצמו בשנת 2004. כיום לוקח חלק נכבד מנפח החיפושים ברשת. מדריך זה מאפשר חיפושי מידע, תמונות, וידאו ועוד.
אמריקה און ליין AOL – אמריקה און ליין היא ספקית האינטרנט הגדולה בארצות הברית המפעילה מנוע חיפוש.
בינג Bing – מנוע החיפוש מבית מיקרוסופט אשר הושק במאי 2009 במקור נקרא האתר live.com \ msn.com